Váš košík je prázdný

Infolinka +420 723 767 434 (po-pá, 8-16)      Prodejna

banner1
Akční nabídka

Vybrat podle výrobce





Banner


Petr Adámek - Vzpomínka na Indii

CestováníPetr Adámek společně s Milanem Hurtíkem a několika kamarády procestovali v roce 2009 kus himalájského pohůří Indie. Tento fakt není zase až tak zajímavý, jelikož se na tyto cesty vydává ročně poměrně hodně dobrodruhů, ale málo kdo z nich na královské motorce Royal Enfield.
Pro ty, kteří tento název slyší poprvé bych rád připomenul, že Roayal Enfield je motorkou vskutku netradiční. Design se pohybuje někde okolo roku 1960 - 1970 a původně se vyráběl v Indii s Anglickou licencí. Opravdovou perličkou zůstává, že jedna z řad Enfieldů měla dieslové motory.
Takže nejen motorky dělaly výpravě neopakovatelnou atmosféru, ale i fakt, že celého výletu se účastnil jeden vozíčkář, teda spíš vozíčkářka, která celou cestu absolvovala v sajdkáře. V Petrovi Enfieldy zanechaly tak silnou stopu, že si jednoho pořídil domů. Poprosil jsem ho o několik odpovědí na netradiční otázky k netradičnímu výletu ...

Kolik Vás celkem do Indie vyrazilo?
Delší dobu jsme se společně s Milanem zabývali myšlenkou navštívit Indii, zejména nás samozřejmě lákala severní hornatá část, oblast Malého Tibetu a podhůří Himaláje. Míst které jsme chtěli navštívit bylo mnoho, a navíc různě roztroušené daleko od sebe. Nějaké trekování tedy nepřicházelo do úvahy, to bychom za týden prošli tak jedno údolí, navíc přesuny místními  prostředky hromadné dopravy jsou pomalé a hodně nekomfortní. Jediná možnost byla tedy pronajmout si motorku a pěkně si projet co libo. Oba jsme motorkáři, a tak pro nás je i samotná cesta na motorce příjemný zážitek, což v přeplněném a zablinkaném autobusu není úplně totéž. Pro první cestu do Indie jsme si netroufali všechny formality s půjčováním motorek provádět sami, a tak jsme se přidali ke skupině sedmi motrkářů které vedl velezkušený průvodce Laďa Lazar z Rajbasu. celkem nás tedy bylo deset. Protože zároveň odjížděla do Indie i sajdkárová expedice Blue Land 2009, složená pouze z řidiče sajdkáry Radka a pasažérky Jany Fesslové, jeli jsme pohromadě, a tak nás už bylo dvanáct. Původně jsme měli nasmlouvaného jednoho mechanika na jednom doprovodném motocyklu, který nám měl pomáhat řešit případné problémy a defekty, ale šéf půjčovny naznal že by tolik oprav nezvládl, a tak posadil na jednu motorku dva malé lidi, čímž se náš počet ustálil na čtrnácli lidech jedoucích na dvanácti strojích.

Indie na Enfieldech

V jaké oblasti jste se na motorkách pohybovali?
Abychom se vyhli ohromnému provozu v Dilí, přepravili jsme se nočním vlakem do Kalky, kde za náma ráno v náklaďáku dojely naše motorky. První tři dny jsme projížděli Hinduistickou částí Indie pořád na sever, převážně tropickými lesy plnými opic a hadů. V Saharanu jsme se ubytovali přímo v klášteře zasvěcenému hodně zlé bohyni Kálí. Postupně začaly převažovat Budhistické stavby a my se dostali na zvláštní povolení do  tzv. Malého Tibetu, plného mystických čortenů a výstavních budhistických klášterů. Po cestě do Lehu jsme přejížděli sedla ve výškách kolem 4 000 metrů kde nám i motorkám výrazně docházel kyslík. Na sever od Lehu kde jsme pobyli pět dnů, jsme vyjeli do sedla Kchardung La ve výšce 5680 metrů !!! a pak jsme si s Milanem ještě kousek popošli po hřebeni na nějakou bezejmenou šestitisícovku.
Směrem na východ jsme pokračovali přes sedlo Fotu La ( 4108mnm ) do Kargilu, kde už se uprostřed dědiny tyčila bílá věž míístního Minaretu, což bylo neklamné znamení že jsme se dostali do Muslimské části Indie. Právě prolínání jednotlivých kultur a  náboženství byl jeden z největších zážitků celé naší cesty.

Proč Royal Enfield?
Původně Anglický motocykl Royal Enfield, vyráběný v této podobě od roku 1931 !!! je asi nejdéle souvisle vyráběný model na světě. Od roku 1955 jej nejprve v licenci začala vyrábět továrna na zbraně v Indickém Madrásu, který po ukončení výroby v Británii pracuje naprosto samostatně a vyrábí motorky dodnes. Asi největší raritou je dieselový motocykl, který je taktéž jediným sériově vyráběným strojem s tímto druhem motoru.
My jsme ovšem sáhli po osvědčeném modelu s čtyřdobým vzduchem chlazeným, benzínovým motorem o objemu 500ccm, který každého dostane svým zvukem hned po nastartování. Volnoběh v rytmu srdce řidiče a dunivý zvuk koncovky výfuku, to je největší devíza tohoto stroje.

Byly na vašich cestách s motorkama nějaké problémy?
Jak jste je řešili?
Asi největší problém je přehozené ovládání zadní brzdy a řazení na strojích určených pro levostranný provoz. To je ale jen o zvyku. Jinak je motorka držák, a kromě několika defektů a upadlých blatníků jsme nemuseli řešit žádný zásadní problém. Mechanici vždy defekt zručně vyřešili výměnou za novou duši, a když jim pryže došly trávili jsme večery lepením starých.

Zaujala mně vaše cestovatelská kamarádka na vozíku. Jak jste ji vnímali jako spolucestující?
Nastaly nějaké problémy spojené s jejím handicapem? Jak se řešily?
Kamarádka na vozíku byla paraolympionička Jana Fesslová, které jsme se snažili cestu ulehčit jak se dalo. Je fakt že Indie není na vozíčkáře nijak zvlášť připravená, ale Jana to díky své pevné vůli zvladla na jedničku. Její pohled na expedici si můžete přečíst na: www.motorkari.cz

Indie na Enfieldu

Cestu garantovala CK Rajbas a vím, že nejsi zrovna přítelem cestování s cestovkama. Jak jsi vnímal tuto skutečnost? Jak jste si sedli v podstatě s neznámýma lidma?
Přístě sám nebo s cestovkou? Proč? Peníze, organizace, nečekaní lidé?

V principu není problém doletět do Dilí a tam si vše potřebné zařídit, ale to vyžaduje téměř nekonečné množství času, protože indové velice nikam nespěchají a trávit  třeba týden v blázinci velkoměsta čekáním na motorky není úplně můj sen. Taky je dobré, když nejede člověk sám nebo jen ve dvou, a jelikož nebylo více kamarádů kteří by se přidali k nám, přidali jsme se my ke skupině která spolu jezdí na výlety do Alp na cestovních motocyklech.

Co bylo největší pohnutkou pro pořízení Enfielda?
A šlo si Enfielda nepořídit?

Indie na Enfieldu

Děkuji ti za rozhovor a přeji mnoho šťastných kilometrů. Na závěr si dopřejme krátké video z vaší cesty ...

www.youtube.com

 

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit